Deze website maakt gebruik van cookies. Deze gegevens worden gebruikt om de website zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de wensen en interesses van onze bezoekers. Lees hier meer over in onze privacy statement.

Akkoord

Een weekend Nice in de winter!

Afgelopen weekend mocht ik als Community Manager op reis naar Nice. Onder leiding van Anne, een medewerker van het VVV van Nice, kon ik ervaren hoe leuk de stad in de winter kan zijn. De meeste mensen, waaronder ikzelf, denken toch eerder aan Nice in de zomermaanden, maar na dit weekend ben ik om! Hieronder lees je hoe ik drie dagen heb doorgebracht en overtuig ik jou van een weekend Nice in de winter.

Vliegen naar Nice     Nice in de winter

Wat maakt Nice zo bijzonder?

Nice heeft altijd een bijzonder plekje in mijn hart gehad. Hier ben ik bijna 4 jaar geleden gaan wonen met mijn beste vriendin om een gedeelte van onze studie aan de Business School van Nice te volgen. Veel van mijn herinneringen liggen in deze geweldige stad. Wanneer mensen vragen wat er nou precies zo leuk is aan Nice beginnen mijn ogen te glinsteren en mijn hart sneller te kloppen. Nice heeft alles: De levendige binnenstad, een uitgestrekt strand met helder blauw water, de lange boulevard Promenade des Anglais, de oude stad Vieux Nice met haar kleine boutiques, de luxe pracht en praal maar ook het lokale ‘ons kent ons’, de Mediterrane rustgevende sfeer, een rijke geschiedenis… Ik kan nog wel even doorgaan. En toch, als ex-bewoner van deze stad, heb ik in drie dagen weer zoveel meer geleerd. Dit wil ik heel graag met jullie delen!

Vrijdag – De aankomstdag

Vrijdagochtend vloog ik om 06:30 uur vanaf Schiphol en in minder dan twee uur stond ik met mijn voeten op de grond van mijn favoriete stad. De bus bracht mij rechtstreeks naar mijn hotel Grand Hotel Le Florence, dat in een zijstraat van de winkelstraat Jean Médecin ligt. Een gezellig en schoon hotel met de perfecte ligging.

Zaterdag was de eerste dag van het drie weken durende Carnaval de Nice, dus nam Anne mij vrijdag mee voor een kijkje achter de schermen. Bij de wagens voor de parade werden de puntjes op de “i” gezet. Dit jaar is het thema ‘de ruimte’, met voor iedere wagen een ander ontwerp. Nice staat bekend om haar Carnaval omdat er elk jaar duizenden bloemen worden gebruikt voor de decoratie van de praalwagens.

Na mijn sneak preview hebben we Vieux Nice en La Colline du Château bezocht. In Vieux Nice vind je veel kleine en lokale winkeltjes. Vanaf La Colline du Château heb je een prachtig uitzicht over de hele stad, dé plek voor een goede foto!

Met een 3-gangen lunch van La Soria in onze buik gingen we door naar het fotografie museum Musée de la Photographie Charles Nègre voor een prachtige expositie door de tijd heen. In het hotel heb ik me opgefrist en ben ik gaan eten in Les Sens, een redelijk klein restaurant waarvan je moet weten dat het bestaat.

Ijswinkel in Nice Fotografie museum Nice Socca in Nice Bloemenmarkt in Nice Snoepwinkel in Nice

Zaterdag – Carnaval de Nice

De dag van de aftrap van Carnaval! Van 17 februari tot 3 maart vindt dit jaar Carnaval plaats. Dit wordt gevierd met een parade en een show, een tikkeltje anders dan wij in Nederland gewend zijn. In de ochtend bezochten Anne en ik kort Marché de la Libération, een minder toeristische markt in Nice waar veel locals elkaar ontmoeten en hun groenten en fruit halen. Een echte aanrader!

Vervolgens liepen we door naar Place Masséna, waar alle voorbereidingen voor het Carnaval in volle gang waren. We bezochten de 18 meisjes die in bijpassende outfits op de praalwagens staan om de bloemen uit te delen aan het publiek. Elk jaar wordt er één koningin gekozen. Dit jaar is het een prachtig meisje van 23 jaar uit Nice geworden. Zij zal op de praalwagen van de ‘koningin Carnaval’ staan.

Na een super lokale lunch (zie foto) bij A’Buteghinna, opgezet door drie vriendinnen uit Nice, begon het Carnaval spektakel op Place Masséna genaamd het Bataille des fleurs (het bloemengevecht)De praalwagens zijn met meer dan 100.000 bloemen versierd, waarvan een groot gedeelte uit Nederland komt. Deze bloemen werden uitgedeeld tijdens de parade, waarvan de route van Place Masséna via de Promenade des Anglais loopt. In de avond begon het tweede gedeelte van het Carnaval dus gingen wij tussendoor een hapje eten bij Attimi, een Italiaans restaurant aan Place Masséna. Daarna begon het gedeelte genaamd Corso Carnavalesque Nocturne, wat de ‘Dwaze Corso’ betekent. Een parade zonder bloemen en meisjes, maar met bizarre corso’s en een feestelijke stemming. Lees ook onze blog over Carnaval in Nice voor meer over dit festijn.

Persreis Nice Mimosas Nice Carnaval de Nice Lokaal eten Nice Carnaval de Nice

Zondag – De dag van vertrek

Zondag had ik geen programma met Anne, maar een dag vrije tijd. Met mijn French Rivièra Pass (merci Anne!) kon ik (bijna) elk museum in en veel activiteiten doen in Nice en omgeving (Antibes, Cannes, Cagnes-sur-Mer en nog meer). Natuurlijk moest ik even Jean Médecin bezoeken voor de grote winkels en Vieux Nice voor de boutiques. Ik heb nog uitgebreid geluncht in het zonnetje op het terras bij Kiosque Tintin (zonder jas!). Met 16 graden en volop zon was dit een prima dag in februari. Ik heb de zon zien ondergaan in de zee en afscheid genomen van deze prachtige stad, waarna ik met de bus naar het vliegveld vertrok om weer terug naar Nederland te gaan.
Reuzenrad Nice Nice van boven Nice boulevard
Wat een heerlijk weekend! Even vanuit het koude Nederland naar het zachte klimaat van de Middellandse Zee, waar altijd een vakantiesfeer hangt. Ik raad iedereen aan om een weekend Nice in de winter te boeken, om even tot rust te komen en de stad te bezoeken zonder alle toeristen. Heb je geen tijd voor een lang bezoek, lees dan onze blog met tips over 1 dag in Nice. Mocht je meer informatie of tips willen, neem dan gerust contact met ons op!

Is de Côte d'Azur ook jouw favoriete vakantiebestemming?

Blogger worden »

« Terug naar overzicht

Holiday Green

Familie Veelen-Engelen, 27 mei 2019

Leuke vakantie vol animatie!

rvaring

Het was een mooi verzorgde camping, de ligging was bijzonder en het personeel was uiterst vriendelijk en behulpzaam. Elke dag een verzorgd programma ( animatie ).

Tips in de omgeving

De plaatsje Fréjus en Saint-Raphaël: de oude kern is erg gezellig en uiteraard de boulevards zijn prachtig. Het strand net voorbij Saint-Aygulf ( hier konden wij ook met de hond terecht, dit is niet overal mogelijk) Een uitstapje naar Cannes en Monaco is aan te bevelen. En Gorges du Verdon mag je zeker niet vergeten.

Bezocht Holiday Green in augustus 2018 met gezin.